En jättekonferens öppnades i Beijing den 15 maj av Kinas president Xi Jinping med flera tusen deltagare från 47 länder. UNESCO är också med på ett hörn och rapporterar också om saken. Det här rapporteras emellertid inte i västmedier. Man måste söka sig till kinesiska medier för att få en hum om vad som pågår. Det här är en viktig händelse som inte borde förbigås. Här kommer en översättning av Bertil Carlman av en rapport från den officiella kinesiska sajten Global Times.


Konferensen om ”Dialogue of Asian Civilizations” (CDAC) började på onsdagen i Beijing med över 2000 regeringstjänstemän och representanter från 47 asiatiska länder och andra närvarande.

Konferensen är ytterligare en diplomatisk ansträngning från Kinas sida efter det andra ”Belt and Road Forum” för internationellt samarbete och 2019 års internationella trädgårdsutställning.

CDAC-konferensen är första gången som asiatiska länder har samlats för att ha tvärkulturellt utbyte, vilket är av historiskt banbrytande betydelse.

Nödvändigheten med CDAC belyses klart av reaktioner i Väst. En del av dem, som är fångade i geopolitiskt tänkande, ser konferensen som en tävling mellan Kina och Väst.

Detta tankesätt leder till främlingskap och konflikt mellan civilisationer, och gör dialog till ett ökande globalt bekymmer.

I denna kritiska situation skapar den som står upp för att underlätta dialog och utbyte mellan civilisationer framtida nytta för kommande århundraden. Det är inte en tillfällighet att CDAC föddes i Asien och initierades av Kina.

Asien är en stor kontinent med en mångfald av civilisationer och religioner. Om olika enheter kan uppnå inkludering, ömsesidig förståelse och kan komma varandra närmare, kommer det att bli en framgång för experiment med universalism.

Men en ojämn utveckling och som offer för kalla kriget, är asiatiska länder bekymrade över länders jämställdhet och oberoende, det fundament som krävs för att civilisationer skall uppnå fredlig samexistens.

Kina är det mäktigaste landet i Asien, och är motståndare till övermakt och konfrontation, och förespråkar samtidigt harmonisk samexistens och tvärkulturellt lärande. CDAC är en del av Kinas ansträngning att förverkliga vad detta innebär, och endast tiden kan visa på betydelsen av Kinas upptäcktsfärd.

Som födelseplats för modernisering och globalisering, intar Väst en självklar position i den internationella politiska arenan. Många i Väst är besatta av det västligt centralistiska synsättet. Emellertid har de på senare år sett den snabba utvecklingen av icke-västliga länder, och speciellt länder i Asien, vilket har gjort dem känsliga och trångsynta.

Vaksamhet, misstro och fientlighet från Väst mot främmande civilisationer rör upp skillnader och motsättningar dem emellan, och kan skapa blodiga konflikter.

Globaliseringen har kommit till en skiljeväg. När Kina försöker överbrygga skillnader mellan olika civilisationer, söker USA efter penningmedel för att bygga gränsmurar. När Kina expanderar och öppnar sig på de flesta områden, så stänger USA sin dörr för utbyte av teknologi, utbildning, och vetenskap.

En klyfta mellan de västliga och ickevästliga civilisationerna är outhärdlig för dagens värld. Huruvida de västliga civilisationerna kan vara mer inkluderande kommer att avgöra riktningen på globaliseringen. Varje framsynt och rationellt tänkande person kommer att bli förväntansfull av den framgång som uppnås under CDAC.

Anpassning till den moderna tiden är den asiatiska kontinentens uppdrag, och Kina är villigt att samarbeta med asiatiska länder för att uppnå en harmonisk samexistens.

Originalartikel: Global Times publicerat: 2019/5/15 1:06:27

Föregående artikelMiljöfrågan skaver och skapar motsättningar
Nästa artikelVILKEN AGENDA HAR ”KLIMATUPPRORET”?

2 KOMMENTARER

  1. Monopolkapitalister kommer alltid vilja ha fri rörlighet av varor, tjänster, människor och kapital. Konceptet heter ”race to the bottom”.

Välkommen! Håll god ton. Inga personangrepp!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.