KORANBRÄNNINGAR ÄR KANSKE INTE ENS LAGLIGA

5
554

Jan G i Aftonbladet 13 augusti

Föregående artikelIllusorisk sanning om den ”oprovocerade” invasionen
Nästa artikelDENYING LIBERTY, ERODING DEMOCRACY WITH THIERRY BAUDET, JOHN LAUGHLAND AND ALEXANDER MERCOURIS

5 KOMMENTARER

  1. Proletären (nr 30) tar upp samma resonemang. Men ang Guillous artikel: om det är straffbart att bränna koran när Paludan gör det, varför är det inte så när iranska kvinnor gör det framför Irans ambassad? Som han skriver efter själva artikeln.

  2. Guillou är juridiskt påläst och inser komplikationerna i lagtexten, vilket han borde skriva om i stället för att försöka analysera juristers tänkanden. Det är en vansklig sysselsättning och de enda som brukar utsätta sig för detta är de som sitter i HD.

    Frågan här har absolut ingenting att göra med laglighet utan bara med juristers själsliv. Inget blir ju ”olagligt” bara för att en jurist tycker si eller så. Så blir det bara om juristernas synpunkt är förankrad i rättstraditionen och begriplig. Det gäller förvisso inte ALLA HD-domar, men de allra flesta. Annars vore vi enbart en bananmonarki, vilket Guillou mycket väl vet. Att därför ens ställa frågan om laglighet är att dribbla bort vad det hela handlar om.

    Läs Nils Funckes tankar om detta i stället. Då klarnar sammanhangen!

  3. Dennis Z, för det första har du rätt, för det andra, var skrev Nils Funcke det, som du anbefaller till läsning?

  4. Vem minns inte när Polismyndigheten, med hänvisning till ordningsstadgan, avslog Nordiska Motståndrörelsens demonstransansökan vid bokmässan 2017. Då var det knappast någon från kulturvänstern som protesterade.

    Idag är det fritt fram, i enlighet med yttrandefriheten, att bränna koranen även vid den iranska ambassaden. Frågan är vem som vågar göra det utan demonstrationstillståndets polisbeskydd?

Välkommen! Håll god ton. Inga personangrepp!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.