adhdburk

Nu visar flera studier i USA att barnen med ADHD-diagnos inte blir hjälpta av medicineringen. I alla fall inte för att på lång sikt få bättre betyg och kvala in på krävande utbildningar. Det är andra faktorer som avgör skolframgång. Detta kan nu läsas på publikationen Natures webbsida. Ett citat:

”There is even some evidence that ADHD medication could worsen outcomes. In 2013, a team of economists published a study examining the effects of a policy change in Quebec that resulted in thousands of children being given prescriptions for methylphenidate. The authors found that children who began taking it actually did worse at school and were more likely to drop out than those with similar levels of symptoms who did not receive drugs. Girls taking the drug had more emotional problems, and both sexes reported worse relationships with their parents.”

Alltså: Medicinering kan t o m försämra resultaten!

Ska inte orda mer om den saken själv. Har gjort det många gånger tidigare på denna blogg. Jag ska bara ge ännu ett citat i svensk översättning:

“Konkurrensen i dagens globaliserade ekonomi skapar den dramatiska ökningen av ADHD-medicinering, särskilt i USA,” säger Richard Scheffler (hälsoekonom på University of California, Berkeley och medförfattare till en kommande bok tillsammans med Hinshaw) om den ökande populartieten för ADHD-medicinering.

Är det en lagbundenhet att vi måste göra samma misstag?

Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: , ,

Föregående artikelVad ska man rösta på?
Nästa artikelTillfällig skrivtorka
Knut Lindelöf
Redaktör för lindelof.nu, skribent och författare. Pensionerad mellanstadielärare och skolledare. Bosatt i Uppsala.

1 KOMMENTAR

  1. Sannolikt korrelerar förekomsten av tjack hos unga bättre med högerextremism än med god social anpassning. Men så handlar frågan om tjack till barn mer om institutionell socialkonstruktivism än om medicin.

Välkommen! Håll god ton. Inga personangrepp!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.