I två artiklar går Jan Fredriksson igenom Emmanuel Todds arbete Västerlandets nederlag och redogör för de många gånger oväntade orsakerna till den världsomspännande omsvängningen som vi nu är mitt uppe i, men som många ännu inte förmår urskilja.

Vi kan alla se att Europa och USA har stora problem. Vi har ett storkrig mitt i Europa och ekonomierna i både USA och Europa stagnerar. Demokratin ses som hotad av framförallt partier längre ut på den traditionella högerpartiskalan. Vi har politiska konflikter inom EU som ytterst handlar om nationernas självbestämmande visavi EU-kommissionen. Till detta kommer ett handelskrig mot Kina som ser ut att komma allt närmare.

Hur skall denna oro tolkas? Hur har vi hamnat här? Vad är det för mekanismer inom våra samhällen som bidrar till den situation vi nu befinner oss i?

Emmanuel Todd, fransk historisk antropolog, skrivit den mycket intressanta boken Västerlandets nederlag (se recension här). Här finns många intressanta iakttagelser om den värld vi lever i. Jag har gjort några nerslag i avsnitt som jag tycker är belysande och som på ett oväntat sätt beskriver den kris våra samhällen i Europa och USA befinner sig i.

Todd som antropolog härleder historiskt de idéer och värderingar som framträder i vårt samhälle till djupt liggande faktorer som bland annat familjemönster och demografi, men också likt Samuel Huntington och Max Weber tillskriver han religionen stor betydelse för en gemensam världsbild och gemensamma värderingar.

En viktig förutsättningen för en nationalstat är att den är förankrad i en kultur av gemensamma värderingar men också ett minimum av ekonomisk autonomi. I Europa och USA försvinner nu en nationell kultur som delas av massorna och den härskande klassen, skriver Todd. Han konstaterar att USA har skapat ett imperium som saknar centrum och mål. Det består väsentligen av en militär organisation som bara har makt och våld som sina grundläggande värderingar.

Ingen kan ha undgått att demokratin i både Europa och USA är djupt skakad. Varje dag kan vi i media ta del av närmast ångestartade texter om detta. I USA är det Trump och i Europa är det högerpartier på den yttersta kanten som hotar den liberala staten. Det vi ser är en splittring mellan folket och eliten (i brist på annat ord får vi använda detta begrepp). Eliten fördömer folket för främlingsfientlighet och folket eliten för att vara globalister.

Emmanuel Todd skriver att den oligarkiska dysfunktionen i liberala demokratier måste ordnas och kontrolleras. Folket måste hållas borta från ekonomisk förvaltning och fördelning av välstånd; folket måste bedras, vilket är ett arbete för den politiska klassen. Det har blivit en prioriterad fråga för dem, konstaterar han. Därav den hysteriska behandlingen av rasproblem eller etniska problem och ineffektivt prat om ämnen som ändå är allvarliga: ekologi, kvinnors ställning eller global uppvärmning, skriver Todd.

Emanuel Todd påpekar att i vår tid konfronteras två mentaliteter. Å ena sidan insikten om nationalstaten och den andra postimperialistiska mentaliteten som härrör från ett sönderfallande imperium. Ingen av dem förstår hela verkligheten, skriver han. Västvärlden förstår inte att de inte längre består av nationalstater och den andre accepterar inte tanken på suveräna nationalstater.

Inte nog med detta. Västvärlden strävar efter att representera hela världen och erkänner inte längre existensen av någon konkurrent i detta avseende.

I sin analys av västvärldens sönderfall tillmäter Emmanuel Todd familjemönster och religionen en avgörande betydelse. Han förklarar det ryska folkets uppslutning bakom Putin och hans regering (förutom att folk har fått det ekonomiskt betydligt bättre under Putin än tidigare) med den ryska familjetypen som har sin bakgrund i det ryska bondesamhället. Det är ett partilinjert familjesystem som skapar sammanhållning, menar han. Det patrilinjera handlar om arv, egendom, rättigheter, namn eller titlar av personer som är relaterade genom manliga släktingar. Det var en familjetyp som sammanförde fader och hans gifta söner på en gård, förmedlade värderingar av auktoriteten (fadern över sonen) och jämlikhet (bröderna sinsemellan). De värderingar av auktoritet och jämlikhet som observerades i familjen följde med i det sovjetiska samhället och kunde inte utsläckas på bara några år, konstaterar Todd.

Protestantismen var ursprungligen auktoritär. Luther krävde individens totala underkastelse under fursten. Att en auktoritär form av protestantism uppstod i Tyskland förklarar Emmanuel Todd med den tyska stamfamiljen. Endast en av sönerna kunde stanna kvar på gården. De andra sönerna fick lämna gården som tonåringar och tjäna hos andra bönder. Det var en stabil samhällsordning menar Todd, då det inte fanns någon jämlikhet mellan bröderna som kunde hota ordningen.

Todd menar att vår tid väsentligen kännetecknas av det kristna fundamentets fullständiga försvinnande. Han konstaterar att protestantismen, som i stor utsträckning varit västvärldens ekonomiska styrka, är död. Kristendomens ursprungliga religiösa matrisen för alla våra efterföljande kollektiva övertygelse. Med protestantismens död överges också det som var de sammanhållande kulturella värderingarna som att arbeta, spara och investera. I dagens atomiserande värld och söndersmulade identiteter, är det kanske inte nyliberalismen med sin amoraliska samhällssyn så märklig – något samhälle existerar ju inte.

Ett oligarkiskt system innebär att ekonomisk såväl som politiskt makt ackumuleras i samhällets topp. Denna rikedom måste ta vägen någonstans, något som är en oroande fråga för de rika, skriver Emmanuel Todd. Hur skall de skydda sina pengar och få dem att ”arbeta”. Ett av de grundläggande fenomenen under de senaste decennierna har varit dollarns expansion som flyktvaluta och valuta för skatteparadis under amerikansk kontroll; brittiska Jungfruöarna, Bahamas, Trinidad med flera. Vi européer minns att Schweiziska banker en gång var de rikas gömställe för sina förmögenheter. Idag kontrolleras de rikas pengar av USA. Det ligger tydligen i USA:s intresse att ha kontroll över dessa tillgångar för att hålla de europeiska oligarkierna nere på mattan. Om medborgarna i Europa inte vet var deras ledares pengar finns, vet i alla fall NSA det och Europas ledare vet att NSA vet, konstaterar Todd.

Internet har gjort det möjligt att registrera absolut allt i detta sammanhang. USA har utvecklat NSA för denna uppgift. Det avgörande för USA:s makt är att man kontrollerar och övervaka världens oligarkier. NSA riktar sig inte i första hand mot USA:s fiender, utan mot sina allierade: européer, japaner, koreaner och latinamerikaner. Avlyssnandet av Angela Merkels mobiltelefon är ett exempel. Ett annat är när USA med hjälp av Danmark avlyssnade Sverige i samband med Danmarks eventuella köp av JAS-plan.

Emmanuel Todd skriver att de europeiska eliterna håller på att utveckla underdånighet av latinamerikansk typ, med skillnaden att vänsterintelligentian i Latinamerika har förblivit oberoende av USA, vilket inte är fallet i Europa.

Läs vidare… Länk till artikel II

Föregående artikelVar mitt liv onödigt?
Nästa artikelEmmanuel Todd (II) – Det brittiska samhällets utarmning och Skandinaviens märkliga svängning
Jan Fredriksson
Började sitt arbetsliv som snickare. Läste vidare och studerade etnologi vid Lunds universitet, skrev doktorsavhandlingen "Politisk kultur och samhällsengagemang". Var redaktör för antologin "Vardagens politik" (Nordiska museet), "Folkhemmets sociala ingenjörer" (Carlssons förlag), "Att vinna med 96 procent" (Tankesmedjan Tiden) samt för ytterligare 35 olika dokumentationsprojekt.

1 KOMMENTAR

Välkommen! Håll god ton. Inga personangrepp!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.