Hur vi blev Googles slavar i den nya världen dominerad av övervakningskapitalism, är rubriken på en artikel skriven av Shoshana Zuboff, ekonomiprofessor vid Harvarduniversitetet, och ursprungligen publicerad i Frankfurter Allgemeine. Tysk version här och engelsk här.
Zuboff menar att Google är ”ground zero” för en helt ny flora av underarter till kapitalismen, med vinster som härrör sig från ensidig övervakning och modifiering av mänskligt beteende. Det är ingen tillfällighet att Google är världens högst värderade företag, som i januari i år passerade Apple. Googles marknadsvärde beräknas till över 4 000 miljarder kronor.
Google härskar i ett digitalt universum, där alla vi som använder företagets sökmotorer används som ”råvara”. Utan att vi är medvetna om det förser vi företaget via nätet med ovärderlig information om våra nuvarande och framtida vanor. Företagets vinster kommer främst från marknader som utgår från vårt framtida beteende.
Det hela sker utan avtal eller överenskommelser. Googles övervakningskapitalism plundrar grupper av människor som varken är företagets konsumenter eller anställda och som till allra största delen är okunniga om företagets procedurer. Det som förekommer vore otänkbart utanför Googles höghastighetskretslopp.
Shoshana Zuboff är djupt kritisk till Googles verksamhet som hon menar är djupt odemokratisk, ”en uppifrån-kupp” som utmanar människors självbestämmande. Hon menar också att Google och andra stora nätföretag samarbetar intimt med olika regeringars säkerhetstjänster (mera om detta del 2).
Till saken hör också att Google och de andra nätjättarna har satt i system i industriell skala att undvika att betala skatt, skriver Vanessa Baird i nya numret av New Internationalist (NI 494, juli/augusti 2016). Den franska polisen utreder en skatteskuld för Google på bortåt 15 miljarder kronor och har gjort räder mot företagets huvudkontor i Paris.
Temat för tidskriftsnumret är ”The Big Story. Digital Titans”. Syftet är att granska de nya gigantiska nätföretagen, som utåt visar upp ett modernt och vänligt ansikte mot sina brukare, ”tacksamma att använda och ofta gratis …”, men som i verkligheten utvecklats till skrupellösa monopolföretag.
Faktum är att bara 49,2 procent av världens befolkning har tillgång till Internet. Så 50,2 av världens befolkning är inte ”Google’s” slavar.
Här finns statistik över världens Internet-användare. Ex-vis: 26,1% av invånarna i Europa har inget Internet alls.