Som Jan Guillou beskriver det fungerar det inte bara på Verisure där jag inte heller kommer fram till vettig beslutsfattare i samma typ av ärende som Jan Guillou har med dem. D v s larmet har under min utlandsvistelse inte fungerat och går inte att ställa på igen. Larm från mitt larmsystem kvitteras inte på förväntat avtalat sätt, d v s jag betalar för något varje månad som inte fungerar!
Men det här ”telefonväxelhelvetet” som Guillou kallar det och det Kafkalika AI-bemötandet har spritt sig till fler företag och myndigheter.
Sjukvårdens 1177 är också som på liknande sätt driver människor till vansinne. Där är det inte heller meningen att man ska kunna nå ansvariga beslutsfattare eller få prata med en människa av kött och blod, bara inbyggda trösklar för att försvåra. Varje mänsklig kontakt verkar vara samma konsultfirma som säljer in den här ”moderna” formen av kundkommunikation hos både stora företag och myndigheter/offentlig sektor!
Ja det här känner nog de flesta igen, ”just nu är det många…”, man tror att det är lunchtid eller så, men en timme senare är det fortfarande ”många som…” och det är konstant oavsett tid på dygnet. Ett ärligt svar vore väl ”just nu är vi få som svarar men du kan räkna med svar inom xx minuter.”
Att säga upp en tjänst via artikel i AB är ju originellt och förbehållet få. Men oavsett så kan man väl dokumentera att man försökt nå företaget. En postadress är väl f ö ett svenskt aktiebolag skyldigt att ha och publicera. Ännu hellre då om man har kundrelationer. Men en lösning på problemet kan ju vara att neka betalning, säga upp eventuellt autogiro och sådant. Om företaget ställer krav via inkasso och sedan fogden så bestrider man, och tar dom det till tingsrätten så kan man ha en god chans att vinna om man har dokumentation att man försökt nå företaget.
Med lite letande så hittar jag också en postadress nämligen Box 2511 58002 Linköping.
Liknande problem har vi nog lite till mans upplevt. Undrar vilka som är vinnare och förlorare när dessa beteenden sprids till allt fler områden. En grupp som sällan nagelfars är ju vår byråkrati och dess tjänstemän som styr och ställer som grå eminenser överallt. En läkare nämnde för mig när han skulle gå i pension att inom sjukvården har byråkratin vuxit med flera 100 procent. Ta bara Karolinska där det är fler konsulter och byråkrater än läkare och sjuksystrar.
Jag har inte sett någon längre debatt i dessa märkliga tillstånd. Kanske P C Jersild skrivit något. Skall se om Babels hus går att hitta på nätet. Finns på SVT-Play i 6 avsnitt. Tål nog att ses igen.
Sovjetunionen hade ju sin NOMENKLATURA som hade sitt ursprung bland dom som gjorde revolution 1917. Lenin varnade men Stalin byggde upp ”den nya klassen”.
Lästips Nomenklatura om den härskande klassen i Sovjetunionen av Michael Voslensky. När jag läste den boken tänkte jag ofta på utvecklingen i Sverige.
Idag köpte jag Expressen för att kolla om det stod något om Netanyahu:s tal i amerikanska Kongressen. Tyvärr inte ett enda ord.
Men en intressant ledare: ”HR-infarkten-ett hot mot välfärden. En invasiv organism-pappersvändarna eller mittokrati, uppkallad av organisationsforskarna Johan Alvehus och Gustav Kastberg Weichselberger. En organisationsmodell där makt och resurser koncentreras i mitten. Under ledningen och över kärnverksamheten. Mittokratin lever sitt eget liv och har en självuppfunnen offensiv. Sedan 1970-talet kallas det personaladministration. Arbetsuppgifterna kretsar kring abstrakta ting som
varumärke. I motsats till sjukvårdspersonal innehar så kallade policyprofessionella makt utan uppenbart ansvar”.
Efter egna upplevelser av sjukvården har man ju anat att mittokratin ligger bakom mycket konstigt.
Vid ett tillfälle trillade polletten ner när jag lyssnade på P1-programmet God Morgon Världen där panelen diskuterade sjukvård. Någon sa att Lasarett är en arbetsplats men då invände någon och sa att Lasarett är en inrättning för i första hand patienter. För byråkraten är det i första hand en arbetsplats men inte för patienterna.
Välkommen! Håll god ton. Inga personangrepp!Avbryt svar
Som Jan Guillou beskriver det fungerar det inte bara på Verisure där jag inte heller kommer fram till vettig beslutsfattare i samma typ av ärende som Jan Guillou har med dem. D v s larmet har under min utlandsvistelse inte fungerat och går inte att ställa på igen. Larm från mitt larmsystem kvitteras inte på förväntat avtalat sätt, d v s jag betalar för något varje månad som inte fungerar!
Men det här ”telefonväxelhelvetet” som Guillou kallar det och det Kafkalika AI-bemötandet har spritt sig till fler företag och myndigheter.
Sjukvårdens 1177 är också som på liknande sätt driver människor till vansinne. Där är det inte heller meningen att man ska kunna nå ansvariga beslutsfattare eller få prata med en människa av kött och blod, bara inbyggda trösklar för att försvåra. Varje mänsklig kontakt verkar vara samma konsultfirma som säljer in den här ”moderna” formen av kundkommunikation hos både stora företag och myndigheter/offentlig sektor!
Ja det här känner nog de flesta igen, ”just nu är det många…”, man tror att det är lunchtid eller så, men en timme senare är det fortfarande ”många som…” och det är konstant oavsett tid på dygnet. Ett ärligt svar vore väl ”just nu är vi få som svarar men du kan räkna med svar inom xx minuter.”
Att säga upp en tjänst via artikel i AB är ju originellt och förbehållet få. Men oavsett så kan man väl dokumentera att man försökt nå företaget. En postadress är väl f ö ett svenskt aktiebolag skyldigt att ha och publicera. Ännu hellre då om man har kundrelationer. Men en lösning på problemet kan ju vara att neka betalning, säga upp eventuellt autogiro och sådant. Om företaget ställer krav via inkasso och sedan fogden så bestrider man, och tar dom det till tingsrätten så kan man ha en god chans att vinna om man har dokumentation att man försökt nå företaget.
Med lite letande så hittar jag också en postadress nämligen Box 2511 58002 Linköping.
Liknande problem har vi nog lite till mans upplevt. Undrar vilka som är vinnare och förlorare när dessa beteenden sprids till allt fler områden. En grupp som sällan nagelfars är ju vår byråkrati och dess tjänstemän som styr och ställer som grå eminenser överallt. En läkare nämnde för mig när han skulle gå i pension att inom sjukvården har byråkratin vuxit med flera 100 procent. Ta bara Karolinska där det är fler konsulter och byråkrater än läkare och sjuksystrar.
Jag har inte sett någon längre debatt i dessa märkliga tillstånd. Kanske P C Jersild skrivit något. Skall se om Babels hus går att hitta på nätet. Finns på SVT-Play i 6 avsnitt. Tål nog att ses igen.
Sovjetunionen hade ju sin NOMENKLATURA som hade sitt ursprung bland dom som gjorde revolution 1917. Lenin varnade men Stalin byggde upp ”den nya klassen”.
Lästips Nomenklatura om den härskande klassen i Sovjetunionen av Michael Voslensky. När jag läste den boken tänkte jag ofta på utvecklingen i Sverige.
Idag köpte jag Expressen för att kolla om det stod något om Netanyahu:s tal i amerikanska Kongressen. Tyvärr inte ett enda ord.
Men en intressant ledare:
”HR-infarkten-ett hot mot välfärden. En invasiv organism-pappersvändarna eller mittokrati, uppkallad av organisationsforskarna Johan Alvehus och Gustav Kastberg Weichselberger. En organisationsmodell där makt och resurser koncentreras i mitten. Under ledningen och över kärnverksamheten. Mittokratin lever sitt eget liv och har en självuppfunnen offensiv. Sedan 1970-talet kallas det personaladministration. Arbetsuppgifterna kretsar kring abstrakta ting som
varumärke. I motsats till sjukvårdspersonal innehar så kallade policyprofessionella makt utan uppenbart ansvar”.
Efter egna upplevelser av sjukvården har man ju anat att mittokratin ligger bakom mycket konstigt.
Vid ett tillfälle trillade polletten ner när jag lyssnade på P1-programmet God Morgon Världen där panelen diskuterade sjukvård. Någon sa att Lasarett är en arbetsplats men då invände någon och sa att Lasarett är en inrättning för i första hand patienter. För byråkraten är det i första hand en arbetsplats men inte för patienterna.