bjorklundloven
Janne-Stefan Björklöfvén

Nu ska skolfrågan bli den stora valfrågan. Utspelen duggar tätt. Björklund ska satsa några miljarder på mindre klasser och Löfvén ska satsa några miljarder på att göra klasserna mindre. Björklund vill ha fler ”förstelärare” till de sämsta skolorna och Löfvén vill se till att de bästa lärarna kommer till de sämsta skolorna. Björklund vill att klasserna ska bli mindre och Löfvén vill ha mindre klasser. Björklund vill höja lärarlönerna och Löfvén vill göra läranas löner högre. Det liknar svart fars. Vem ska man välja av dessa två blivande statsmän? Man får gå på utseende, det är det enda som skiljer dem åt, åtminstone lite.

Men vad dessa rikspolitiker än säger är det kommuntanterna och gubbarna som bestämmer. 2 till 2,5% är vad lärarkollektivet har att vänta. Så är det bestämt.

Men nu ska i alla fall skolan få ”förstelärare” (särskilt duktiga lärare – obs! ej ”förstalärare”). De ska nu skakas fram ur någon slags trollerihatt. De behövs för att återställa ”likvärdigheten” och hjälpa upp de svagaste. De svaga är framför allt de som inte kan svenska.

Det här är det senaste påhittet för att slippa ifrån de stora kostnader en skola med anständigt betalda lärare skulle kräva. Denna idé kommer sig av att alla politiker såg ett TV-program (Klass 9A) för några år sedan. Där låtsades man visa att skolans kris berodde på att lärare i allmänhet var för dåliga. Med några ”superlärare” regisserade man fram goda studieresultat i en åk 9:a, som fick ynnesten av en tids närvaro av dessa ”superlärare” och bli TV-kändisar.

Det här programmet förvred synen på den svenska skolnationen. Med hjälp av skicklig klippning, redigering och charmiga ungar förolämpades en hel yrkeskår. Jag skrev om det då, men att det skulle få så enorma konsekvenser anade jag faktiskt inte.

Genom att betala ett slags a-lag 5000 mer i månaden (2-3 per skola) tror man att man ska ändra klimatet och lyfta kvalitén i dessa skolor. Man ska annonsera ut dessa tjänster, så de som får tjänsterna kommer att vara nykomlingar på sina arbetsplatser.

Var och en med aningen fantasi kan föreställa sig hur ett hårt arbetsbelastat lärarkollektiv på en tufft belastad förortsskola – som kämpat i åratal och trots alla korkade reformidéer, pålagor och annan förnedrande behandling uppifrån, ändå lyckats hålla ut för barnens skull och för att man ibland till och med lyckas hjälpa de där eleverna man faktiskt älskar – kommer att reagera när Björklunds ”förstelärare” ska dra in som en liten pedagogisk aristokratiklick på gästspel för att lära de vanliga lärarna och eleverna veta hut och ”byta tänk”.

Tänk dig in att du var en av de där 25 kämpande lärarna med flera år på nacken i skolan, när de där två (2) ”förstelärarna” kommer in i personalrummet och presenteras av rektor. Arbetsgemenskapen, som är så avgörande för att en skola ska fungera kommer att slås i bitar, kotterier kommer att skapas och utfrysning av ”förstelärarna” och skolledningen är ofrånkomlig, lika säker som amen i kyrkan.

Inte nog med att pedagogikaristokraterna ska få en upphöjd ställning, de ska också delbetalas av staten, medan det vanliga lärarpacket ska betalas av kommunen.

Ja om allt detta är alltså våra nya superledare Björklund och Löfvén i princip överens. De tror att det bara är att etablera ordning, reda och lite ”nytt tänk” så ska grundskolan komma av grundet.

Många blir allt mer förbannade och kommer alltså att fråga sig: Varför ska man rösta på dem? Och vem kommer att tjäna på det?

Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: , , ,

Föregående artikelGrumligt om rasismen
Nästa artikelVem minns det ljuva trettiotal?
Knut Lindelöf
Redaktör för lindelof.nu, skribent och författare. Pensionerad mellanstadielärare och skolledare. Bosatt i Uppsala.

6 KOMMENTARER

  1. Vem säger att dessa förmågor måste komma utifrån? Rektorn kan ju också utse nån av sina favoriter. Det har skett. Otroligt men sant. I Stockholm.

  2. Maria!
    Jag gissade ditt efternamn. Det nämndes i något sammanhang att tjästerna skulle annonseras för att undvika inavel. Men om rektor utser sin favoriter blir det förstås ännu värre. Det här startade ju redan med den individuella lönesättningen.

  3. Björklund och högerflanken kastar sig över allt för att vrida bort diskussionen från privatiseringen. Och Löfven är verkligen inte mycket bättre.

  4. Men det är ju en genial idé: med ”förstelärare” behöver man ju bara betala normala europeiska lärarlöner åt en liten minoritet!

  5. Vad hette den där ryssen, som Stalin visade upp på olika arbetsplatser, för att visa vanliga lata ryska arbetare hur det skulle gå till?

    Aleksej Grigorjevitsj Stachanov.

    Är det månne Stachanov-systemet Björklund har dammat av?

  6. Monica!
    Jag vet inte riktigt vad du menar med privatiseringen. Men man skall hålla isär frågan om huvudmannaskapet och frågan om skolans marknadisering (”elevpengen”, ”fria skolvalet”). Det är inte särskilt svårt att fasa ut aktiebolagsskolorna. Men en sådan utfasning skulle inte göra slut på marknadiseringen. Och den stora frågan är vad denna gör med lärarna. Att stirra sig blind på huvudmannaskapet är en återvändsgränd, som gör det möjligt för politikerna att driva en skendiskussion.

Välkommen! Håll god ton. Inga personangrepp!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.