DEN TREDJE MÅNDAGEN i januari varje år firar man i USA Martin Luther King-dagen. Sedan 1986 är den nationell helgdag.
Pastorn och medborgarrättsledaren Martin Luther King har efter sin död 1968 blivit något av en helgongestalt och det finns naturligtvis en uppsjö av biografier och andra texter om mannen som gav sitt liv i kampen mot segregation och orättvisor.
I den korta skriften Letter from Birmingham Jail (1963) är det Martin Luther King själv som håller i pennan. Det är här vi hittar ett av de mest berömda citaten från King: Injustice anywhere is a threat to justice everywhere.
Att villigt ta sitt straff
Han hade varit fängslad flera gånger förut. Att villigt ta sitt straff var viktigt för den rörelse han stod i spetsen för och som byggde på icke-våld och civil olydnad.
Men den här gången valde han att svara dem som kritiserade honom för att förespråka extremism och lagbrott. Han hade tröttnat på vita liberaler som sade sig stödja medborgarrättsrörelsens mål, men alltid var mer intresserade av ordning än av rättvisa. King konstaterar i sitt brev att när dessa människor säger vänta betyder det egentligen aldrig. Och att motståndet från dem på vissa sätt var värre än hatet från rasisterna.
Men det kommer en tid, skriver King, när tålamodet tar slut. När människor inte längre är villiga att leva med orättvisa och förtvivlan.
Historia är den långa och tragiska berättelsen om privilegierade grupper som sällan ger upp sina privilegier frivilligt. […] Vi vet av plågsam erfarenhet att frihet aldrig ges frivilligt av förtryckaren; den måste krävas av de förtryckta.
Martin Luther King förklarar i sitt brev hur han ser på civil olydnad som metod för förändring:
Precis som Sokrates ansåg det nödvändigt att skapa en spänning i medvetandet så att individer kunde frigöra sig från myter och halvsanningar och omfamna kreativ analys och objektiv bedömning, måste vi inse behovet av fredliga provokationer för att skapa den spänning i samhället som kommer att hjälpa människor att resa sig från fördomarnas och rasismens mörka djup till förståelsens och broderskapets majestätiska höjder.
Orättfärdiga lagar
Han adresserar brevet till vita religiösa ledare. När han förklarar varför det ibland är nödvändigt att bryta lagar refererar han till kyrkofadern Augustinus påstående att en orättfärdig lag är ingen lag alls. King menar att människan har en juridisk och moralisk skyldighet att följa rättfärdiga lagar. Men också ett moraliskt ansvar att inte följa orättfärdiga lagar. Han påminner om att allt Adolf Hitler gjorde i Tyskland var lagligt, medan allt det frihetskämparna gjorde var olagligt.
I Letter from Birmingham Jail fångar Martin Luther King den komplicerade politiska situation han befann sig i. Han upplevde sig stå mellan två olika krafter inom den afroamerikanska gruppen. På ena sidan fanns svarta människor som efter många år av förtryck anpassade sig till segregationen. Här fanns också delar av den svarta medelklassen som uppnått viss akademisk och ekonomisk trygghet och därför inte insåg folkets problem.
På andra sidan fanns de som med ”hat och bitterhet” förespråkade våld. Svarta nationalistiska grupper, som den muslimska rörelsen (där Malcolm X blev den mest kände företrädaren).
Den består av människor som har förlorat sin tro på Amerika, som helt förnekar kristendomen, och som har dragit slutsatsen att den vite mannen är en obotlig ”jävul”.
Medborgare på lika villkor
Lägg märke till att King poängterar tron på Amerika. För honom handlade medborgarrättsrörelsen om att ge svarta medborgare i USA samma rättigheter och möjligheter som alla andra medborgare. I det berömda Jag har en dröm-talet i Washington drömmer han bland annat om att hans barn i framtiden ska bedömas utifrån personlighet och inte hudfärg. Just segregationen blev därför en så viktig måltavla och idéerna om ”åtskiljda men jämlika” som lanserades i södern kunde lätt genomskådas som rasism.
Ibland framstår konflikterna mellan de olika grupperingar som kämpade för svarta medborgares rättigheter som en fråga om metoder. Icke-våld eller våld. Förhandling eller konfrontation. Men konflikten gick djupare än så. Ska vi kräva att få bli fullvärdiga medborgare i USA? Eller ska vi vända ryggen åt alla vita människor för att bygga våra egna samhällen?
Politiskt inkorrekt?
En intressant detalj i Letter from Birmingham Jail är att King konsekvent skriver negro eller coloured. Martin Luther Kings brev från fängelset är därför ett tydligt exempel på varför det blir orimligt att redigera eller sluta trycka skrifter som i samtidens ögon innehåller politiskt inkorrekta ord eller uttryck. Hur många böcker det än finns om Martin Luther King kan de aldrig ersätta tillgången till de texter han en gång själv formulerade.
Martin Luther King-dagen är en ”federal” helgdag. Det betyder i stort sett att alla statsanställda får betald ledighet och skolorna är stängda. Privatföretag däremot kan kräva att de anställda kommer till jobbet som vanligt. King föddes 15/1 1929, medan sydstaternas ledare i inbördeskriget, general Robert Lee föddes 19/1 1807, vilket är en ”state” helgdag i flera sydstater. I t ex Alabama och Mississippi firas både King och Lee tredje måndagen i januari.
Tack för boktips. Den boken verkar vara helt nödvändig i dessa tider när ”The color of their skin” (Martin Luther King) är på tapeten igen, denna gång från oväntat håll.
I ljuset av det som sker idag ångrar jag att jag en gång tog ställning för Stokley Charmichaels etniskt färgade rörelse (Black Power) emot MLK:s sociala perspektiv.