Därför måste jag göra det.
Systematiska fysiska övergrepp mot många unga flickor i Norrköping har upptäckts. Grova brott enligt lag. Helst vill man att hela saken skulle kunna avfärdas som myt, anka, missförstånd eller något annat, så att vi kan få leva vidare i tron att svensk lag ändå ska kunna upprätthållas i någon rimlig mån överallt i vårt land. Men detta är allt annat än utrett.
Att familjer ska ha rätt till integritet och ha vidsträckt rätt att sköta sitt i privat avskildhet är också en slags demokratisk grundbult. Mycken laglöshet kan förstås frodas i privatlivets helgd. Alla inser svårigheten med att hindra galningar från att låta tortera egna familjemedlemmar (stympa unga flickor) inom hemmets väggar eller utanför landets gränser. Men som sagt, ända in i familjen gäller lagen. Och när tortyr upptäcks måste det förstås omedelbart bli rättssak och föremål för noggrann utredning. Annars kan vad som helst hända i förlängningen.
Det mest obegripliga är kanske att nära anhöriga (kvinnor och män) kan gå med på att deras små flickor stympas (även om det kan påstås vara religiöst eller kulturellt bestämt). Men den saken ska jag inte fördjupa mig i, för jag förstår det inte och vill inte låta min upprördhet spela ut i fria spekulationer.
Möjligen kan jag tänka att någon nedärvd känsla för människovärdet knappast finns. Allt är inlärt och därför är allt möjligt även på ondskans domäner, vilket vi förstås redan visste.
Jag har läst UNICEFs hemsida om kvinnlig könsstympning och vet nu det man kan få reda på av någorlunda saklig natur. Det kallas en ”sedvänja”, kan inte spåras i religiösa urkunder men förekommer praktiskt taget jorden runt, dock mest i Afrika. Man arbetar på sina håll framgångsrikt med att få bort den.
Men, jag ser ingen snabb lösning på det här ens i Sverige. Man kan knappast börja misstänka alla familjer som kommer från ”könsstympningsbenägna” områden. Man kan inte heller massundersöka alla flickebarn som kan misstänkas vara könsstympade. Man kan endast ta hand om dem som får besvär och söker hjälp på ett klokt och mer aktivt sätt, som nu i Norrköping t ex.
Man kan förstås göra klart för alla att könsstympning är förbjudet och straffbart i Sverige, om någon mot förmodan svävar i okunnighet om den saken.
Långsiktigt däremot är enda vägen till att svensk lag ska respekteras överallt i landet att motverka nu pågående ghettoisering och se till att integrationen blir bättre. Sverige är ett land med en lag. Längre vill jag inte gå i dagsläget.
Med denna skakande nyhet kom emellertid ännu en fråga som spelar Sverigedemokrater och Sverigepartister i händerna. Det ligger ju snubblande nära till hands för många i Sverige att tänka att den stora flyktingmottagningen (från ”könsstympningsbenägna” områden) måste stoppas. Jimmy Åkessons förslag att de stora resurser som flyktingmottagningen slukar i Sverige istället bör slussas via UNHCR till stora flyktingläger nära hemländerna skär som en varm kniv i smör. I riksdagsdebatten sopade han lugnt och sakligt golvet med sina motståndare i denna fråga.
Man kan faktiskt fråga sig vad det är mer än ren prestige som gör det så omöjligt att revidera nuvarande invandringspolitik på denna punkt. Att storkapitalets evangelium om fri rörlighet nu också måste ifrågasättas blir allt mer uppenbart. Dessa vandrande arméer av billig arbetskraft leder till sociala och politiska katastrofer.
Den skrämmande nyheten från Norrköping är rena mardrömmen för de etablerade partierna inför valet. Var det därför frågan tvärdog i medierna? Inga uppföljningar, inga kommentarer, inga analyser. Tystnaden känns märklig. SD och dess svans kommer att påminna oss …
Läs också Malin Wernströms artikelserie i NT.
Bloggportalen: Intressant
Andra bloggar om: flyktingpolitik, fri rörlighet, främlingsfientlighet, integrationspolitik, könsstympning, mörker, Norrköping
Nej, du har säkert rätt. På vår kant måste man nog vara lika dödsföraktande som Stefan Lindgren för att ta upp denna sak:
Skakande nyheter
Öronbedövande tystnad
Bra! Myndigheterna borde bekämpa omskärelse mer aktivt. Inklusive manligt sådan självfallet.
Om det går 30 flickor i en klass måste det vara någon form av friskola. Man kan då förmoda att barn till en viss grupp invandrare hamnar där. Det blir då socialt sett svårare att inte göra som de andra föräldrarna.
Traditioner och kulturyttringar från andra länder som handlar om kvinnor som förtrycks, kommenteras knappt av de politiska partierna. Inte ens kvinnoförbunden eller F! ställer upp för sina medsystrar. Det har gällt hedersvåld i Sverige och Världen, Boko Harams kidnappning av 200 skolflickor, skändning och mord på flickor i Indien och nu senast könsstympning. Varför? Jag tror det handlar om kulturrelativism och rädsla av att hamna i samma båt som SD. Jag anser att detta i Norrköping borde orsaka krigsrubriker och diskussion och analys.
Vi måste ställa upp för kvinnors rättigheter var än de kränks runt om i Världen. Vad är kvinnorörelsen rädd för?
Jag skrev: ”Man kan faktiskt fråga sig vad det är mer än ren prestige som gör det så omöjligt att revidera nuvarande invandringspolitik på denna punkt. Att storkapitalets evangelium om fri rörlighet nu också måste ifrågasättas blir allt mer uppenbart. Dessa vandrande arméer av billig arbetskraft leder till sociala och politiska katastrofer.”
Jag har blivit uppringd och uppmanad att ta bort detta. Tycker emellertid inte att man ska låta sig skrämmas av sådana påtryckningar även om de kanske är välmenta. Jag har skrivit det och vet vad jag har tänkt och menat med det, vilket kanske kan behöva förklaras lite bättre.
När det gäller ”prestigen” tror jag den kan vara av ondo. Jag har ingen bestämd uppfattning om hur flyktingpolitiken ska ändras, men jag tycker den borde kunna diskuteras, vilket knappast skedde i riksdagens senaste partiledardebatt t ex.
När det gäller ”storkapitalets evangelium om fri rörlighet” syftar jag förstås på denna EUs grundpelare, som jag tror kommer att revideras för att den leder till lönedumpning, otrygga jobb och i förlängningen social oro. Det är inget ställningstagande mot att få resa mellan länder.
Att detta nu även blivit Sverigedemokratiernas språk är kanske ett problem. Men jag tänker inte ändra mitt språk och mina tankar som kommer ur 45 års intensivt politiska diskussioner på vänsterkanten, för att en nostalgisk Per-Albin-imitatör trätt fram på politikerscenen och kapat åt sig probelmformuleringsprivilegiet. Han är ju inte först med detta. För 8 år sedan var det Reinfeldt som gjorde i princip samma sak. De som nu regelmässigt ställer in sin kurs motsatt mot Jimmy Åkessons bidrar inte till att söka lösningar på tidens stora frågor.
Det är samtalet jag är ute efter, inte fördömanden hit eller dit.
”Dessa vandrande arméer av billig arbetskraft leder till sociala och politiska katastrofer”. Knut, jag läste ditt inledande inlägg slarvigt. Jag håller inte med om den citerade meningen. Tvärtom, jag är tveksam till reglerad invandring öht. EU och Sverige bör ta emot fler inte färre flyktingar.
Detta har dock inget att göra med det jag skrev om kvinnlig omskärelse. Den är lika vidrig och människofientlig vare sig den sker i Norrköping eller i Asmara. Eller anser du att det är ”värre” om det sker inom våra gränser?
Christer!
Det är väl ganska elementärt att de som behöver billig arbetskraft (kapitalägarna) gynnas av vandrande arméer av desperat arbetssökande. Jag tycker emellertid att den frågan borde kunna skiljas från flyktingfrågan. Klart att vi ska hjälpa människor i nöd. Krigen är det stora problemet som skapar dessa vandrande nödställda arbetskraftsarméer, som utnyttjas på olika vis. Människor vill ju bygga och bo i fred i sina hemländer.
Hur kan du ställa frågan om det ”är värre” … ? Tror du jag tycker … ?
Knut, jag vet inte riktigt var du står i frågan om alla människors lika värde. Du säger att ”vi” ska hjälpa människor i nöd. Jag menar att alla människor på jorden har lika stor ”rätt” som du och jag Knut att bo t.ex. inom Sveriges gränser. När den senaste inlandsisen drog sig tillbaka för ca 8000 år sedan, bodde förstås inga människor här uppe i norr. Sedan dess har människor invandrat och utvandrat till och från det som vi idag kallar Sverige. Vi är alltså alla invandrare: Vikingen Östmund Gudfast son, Jean Baptiste Bernadotte och du och jag.
10 miljoner är på flykt bara p g a det pågående kriget i Syrien. Öppna gränserna säger jag!
Christer gamle vän! Du kan väl ändå inte mena att du tvekar om jag är demokrat och står för människors lika värde? Har du helt tänkt bort alla lagliga och rättsliga frågor i ett demokratiskt samhälle? Likhet inför lagen m m.
Öppna gränserna, säger du. Stoppa kriget, säger jag.
I tillägg till det jag skrev tidigare (som ingen läsare tydligen tyckte det var värt att kommentera) så vill jag hänvisa till de medicinska argumenten mot manlig omskärelse.
Mig veterligen är Förbundet humanisterna de enda som driver frågan. Jag är visserligen motståndare till föreningen eftersom jag motsätter mig deras ateism och krigshets (organisationen som sådan är inte krigshetsande, men personer knutna till den tillhör denna kategori). Men för detta arbete ska de ha en eloge.
Jag vill poängtera att jag är emot ett förbud mot omskärelse. Däremot ska föräldrar få korrekt information om konsekvenserna om omskärelse. I USA har desinformation som påstår att omskärelse är hygieniskt varit dominerande under lång tid.
Nej Knut min vän, jag tvekar inte om att du står för demokrati, mänskliga rättigheter och alla människors lika värde. Blev bara förbryllad när du föreslog en förändring av invandringspolitiken åt fel håll …
Christer!
Hoppas du lyssnade på Johan Croneman, dagens sommarpratare. Mycket bra, inte minst bilden av 70-talet!
Christer, är du inte det minsta rädd för att öppna gränser kommer att göra Sverige ostyrbart. Om SD redan idag kan få tio procent av rösterna, hur många skulle de då inte få med öppna gränser?
Ja, Johan C är en favorit som jag läser och hans Sommarprat gjorde mig inte besviken!
Christer!
Varför, jag blev riktigt upplivad på många sätt.
Inte besviken = upplivad! Jag kände väl igen de stämningar han förmedlade. Ok, i Umeå var det en ankdamm där vänstern mådde bra, dominerade och simmade ganska ostört omkring. På sociologen tog vi över på samma sätt som JC beskrev att de gjorde på journalisthögskolan. När jag lämnade Umeå för en by i Jämtland visste ingen vad vi hållit på med. Uppvaknandet blev brutalt. Precis som JC har jag fortfarande hjärtat till vänster, även om jag också slutat gå i demonstrationer … Båstad 1975 var nog den sista som kändes riktigt betydelsefull och mäktig också för mig. Jag blev glad över att höra hans historia, som jag inte visste något om. Jag har bara läst och gillat hans kolumner och recensioner i DN.
Bo!
Jo det är klart att öppna gränser idag skulle innebära en katastrof och gynna främlingsfientliga krafter. Det är ett orealistiskt önsketänkande från min sida. Men jag hoppas att utvecklingen går åt det hållet och inte som nu när Europa isolerar sig alltmer. Sverige är inte sämst i klassen. Tvärtom, runt om i Europa sprider sig nationalistiska och främlingsfientliga krafter som nästan aldrig förr. Deprimerande och oroväckande!
Christer!
Åren på Lärarhögskolan och de ständiga politiska diskussionerna under Umeååren 1970-75 var enormt betydelsefulla. Jag har aldrig slutat gå i demonstrationer, men var inte i varken Båstad eller Barsebäck. Redan 1972 fick jag börja slåss ur underläge – inom vänstern – för att jag fastnade för FiB/Kulturfront. Den stora studentvänstern var mest avvisande och kritisk till FiB och det mesta blev personligt skolande men politiskt meningslös polemik. Gamla vänskapsband sattes t o m på hårda prov. Jag var aldrig kommunist och kommer aldrig att bli det. Har alltid repellerats från personer som kallat sig själva kommunister. Det religiösa draget stötte bort mig. Kanske återkommer jag till detta någon gång.
Jag ska även här upprepa vad andra sagt på olika ställen i denna debatt, senast i dagens Ring P1. Om det är så att flickorna i Norrköping var könsstympade redan då de kom till Sverige kommer frågan i ett annat läge. Då kan knappast svensk rättstillämpning angripas som bristfällig eller rasistisk. Då blir det blott en fråga om att ta hand om skadade flyktingbarn. Som frågan presenterades från början förutsattes att barnen könsstympats i Sverige eller under tillfälligt besök i hemlandet.
Därför kan slutsatser om flyktingpolitik och integration knappast dras av detta fall – vilket jag slarvat med ovan – förrän knäckfrågan ovan klarlagts. Men de allmänna resonemangen jag för är ändå viktiga att kunna föra fram, utan att bli beskylld för att vara på väg in i främlingsfientlighet, rasism eller i Sverigedemokraterna. Tonen i denna debatt måste skruvas ner för att vi inte ska förlora demokratin på kuppen.
Men, Christer, är det självklart att vi här skall använda ord som ”främlingsfientlighet” och ”främlingsrädsla”? Är det inte bara ett(1) perspektiv i sammanhanget. Ett slags etnifiering av alltihop.
Finns det inte här också ett ekonomiskt perspektiv och som Knut är inne på. Kapitalet tjänar på flyktingmottagningen. Och svenska folket betalar Ett slags välgörenhet på andras bekostnad med andra ord.
Om det första perspektivet kan användas för en politisk mobilisering från höger (SD), borde då inte det andra perspektivet kunna användas för en politisk mobilisering från vänster?
Sveriges Radio följde upp nyheten och det visade sig att det fanns ingen klass, att de 30 handlade om nyanlända från länder där 97 procent är könsstympade på samma skola och inga misstankar om brott. De 30 hade sammanförts till en undervisningsgrupp om mänskliga rättigheter. När det gjordes till att det handlade om upptäckten av en hel svensk skolklass blev det en världsnyhet på felaktiga grunder. Det förringar inte problemet för flickorna men upprördheten över olaglighet.