Skutnäs bönehus
Österbotten är Finlands bibelbälte. Här ligger bönehusen tätt. Trots att butikerna nu skall få hålla söndagsöppet uppger grundaren av den framgångsrika lågpriskedjan Halpa-Halli Esko Ylinen att butikerna skall förbli stängda på söndagar. Under rubriken ”Köpman av Guds nåde” deklarerade Ylinen i Vasabladet att ”min inställning till söndagsöppet formades redan 1977 då jag blev frälst”. Så kan det låta i Österbotten där även laestadianerna är starka och där den märkliga Korpelarörelsen uppstod på 1920-talet. Grundaren Toivo Korpela vann sedan många anhängare i svenska Tornedalen. När laestadianerna har sina sommarsamlingar i juli i Österbotten bildas jättestora tält- och husvagnsläger. Tiotusentals människor deltar i gudstjänster i jättestora tält med dånande högtalare som sprider Guds ord. Fortfarande gäller att de laestadianska familjerna för det mesta är mycket stora. Här finns misstro mot preventivmedel, dans, starka drycker, smink och TV-tittande.
I USA går bibelbältet över de östra delarna av sydstaterna från Texas ända upp till Virginia. I Sverige brukar man tala om området kring Jönköping och Gnosjö, där det finns ovanligt många frikyrkor. Om det finns en liknande kärna i Svenskfinland är det med Jakobstad i centrum, och upp mot Uleåborg där också de finska väckelserörelserna också ryms.
Som framgår av ovan tänker inte Hapa-Halli hålla söndagsöppet när övriga Finland går mot friare affärstider. Kedjan som grundades av Karlebybaptister i slutet av 1960-talet håller man stängt på vilodagen. Om man granskar litteraturutbudet i Halpa-Hallis butik i Närpes ser man endast andliga böcker och böcker för seniorer.
Det i huvudsak svenskspråkiga (55 procent) Jakobstad anses nästan som huvudstad i bibelbältet med sina många kristna församlingar och bönehus. Här finns många baptister.
Många av de tidiga baptisterna var återvändande emigranter från USA. De etablerade sig i Jakobstad på 1870-talet. Då ansågs de vara rebeller och bråkstakar av de samhällsbevarande krafterna. Ej heller fanns någon liturgi eller kyrkoordning att falla tillbaka på. Baptismen blev dock ett alternativ för många ungdomar. I Österbotten rådde stordryckenskap och de s k knivjunkarna var i farten. Att ansluta sig till baptisterna visade att man tog avstånd från det asociala leverne som var utbrett och kunde äga rum för att civilsamhället var svagt.
Många baptister var motståndsmäns mot tsardömet, andra var pacifister. Baptisterna och metodisterna utgör än idag den liberala falangen av Jakobstads otaliga samfund.
Som framgår av exemplet med Halpa- Hallis vars ledning består av baptister från Kokkola (Karleby) finns frikyrkofolk också med i andra branscher. Gitarrfabriken Landola grundades av baptister. Köttfabriken Snellman är ett laestadianskt familjeföretag. När Fredrik Ekholm, verkställande direktören för Vasa byggnadsreparationer, valdes till årets företagare i Österbotten för ett antal år sedan konstaterade han att Bibeln var ”världens bästa managementbok” Han är en klassisk österbottnisk företagare med ena foten i församlingen, den andra i näringslivet och i olika styrelser.
I Jakobstad hittar vi också Skutnäs bönehus som tillhör laestadianerna. Här finns också mormonkyrkan ”Jesu Kristi kyrka av de sista dagarnas heliga”. I närheten ligger stadens ortodoxa kyrka. I staden finns också många vietnamesiska båtflyktingar som kom hit på 1990-talet. Vietnameserna har också utvecklat matkulturen men också bidragit till att det nordliga Jakobstad fått en katolsk minoritet. Även nya församlingar som ”Livets ord” etablerade sig snabbt i Jakobstad på 1990-talet.
Orsaken är den utpräglade individualismen i samhället med många småföretag som vuxit fram ur stora företag. Är man inte nöjd på sitt arbete eller med sin församling så startar man ett eget företag eller en egen församling.
Laestadianerna i Österbotten präglas av mycket stark familjesammanhållning. Den som överger sin tro riskerar dock att bli utstött. De som blir kvar får leva i en trygg och varm gemenskap som gör att rörelsen står så stark även i våra dagar. På 1980-talet hade sällan laestadianfamiljerna TV. Många barn gick i ärvda kläder. I dag liknar de laestadianska familjerna vanliga medelklassfamiljer i Österbotten. Här saknas varken platt-TV eller andra förgängliga ting.
Precis som andra slutna samfund som den i Knutby i Sverige har laestadianerna haft problem. Huvudprincipen tycks då vara att man skall lösa dem inom församlingen. När det avslöjades att en predikant i rörelsen gjort sig skyldig till sexuella övergrepp blev det dock en riksangelägenhet. Ett resultat av händelsen kan bli att religiösa rörelser lär sig att bli öppnare.
Så fick jag ännu mer intressant kunskap om livet i Finland. Tack Rolf K!