Under något år på 1950-talet gick jag i söndagsskola. Efter högmässan satt vi ett gäng femåringar på första kyrkbänken och läste Gud som haver och sådant unisont under ledning av en from tant. Den som så ville kunde ibland få lägga en femöring i en sparbössa. Pengarna gick till missionen. På sparbössan satt en liten figur som föreställde en afrikansk pojke. När pengen trillade ner bockade pojken sitt tack, vilket ju var kul för barn som inte var särskilt bortskämda med underhållning.
Senare, när de som bäst höll på att sparka ut kolonialmakterna och förklara sina länder självständiga, kom den där bössan att ses som nedlåtande mot afrikaner. Den bockande pojken kom att ses som en negativ stereotyp.
På BBC läste jag nyss ”Why Sweden and China have fallen out so badly” (Varför Sverige och Kina blivit så osams). Svensk TV hade gjort satir av kinesiska turister. Ribban hade satts lågt: En bild på en kinesisk bonde i konisk hatt och med risskål i handen som satt och bajsade.
Är inte det rasism, vet jag inte vad som är det.
Men framför allt tycker jag det är ett exempel på insulär och självbelåten svensk, Stockholmscentrerad populärkultur 60 år efter att den där sparbössan ställdes undan för gott.
Inte oväntat hade några tiotal miljoner kineser reagerat negativt. Hur negativt återstår att se.
Bengt S!
Jättebra att någon på ”vår” kant reagerar på SVT:s klåparaktiga ”satir”. Varför har det varit så tyst nu när opinionen går i taket för N-namn på olika godisar?
Kanske för att man såg mer än bara 2-minuterssnutten på slutet. Men det var denna snutt som SVT lade ut på kinesiska youtube där den redan på söndagen hade setts av 20 miljoner kineser, i och utanför Folkrepubliken.
En del menar att den kinesiska regimen av olika skäl förtjänar kritik. Men filmsnutten kritiserade ju inte regimen som Patrik Lundberg verkar tro och som Aili Tang kraftfullt kontrar.
Vad jag dessutom hade väntat mig av folk på denna sida i politiken är att de hade ställt frågan klassmässigt: det är inte varje kines förunnat att resa till Sverige. De turister som bär sig arrogant åt här gör det förmodligen också där hemma.
Slutligen, att svenska kapitalistiska affärsintressen skulle skadas verkar en del tycka var en oväntad bonus!
Bilden på den kinesiska bonden med risskålen i handen sittandes uträtta sina behov? Stopp och belägg!
Detta får mig att tänka på svenska konstnären Lars Vilks rondellhundar och muhammedkarikatyrer!
Det får räcka så! Låt det vara slut på dekadansen, om människan skall behålla sin värdighet inför den allsmäktige som många gånger säkert funderat – om det var ett misstag med skapelsen?
I gårdagens ”Svenska Nyheter” gick Jesper R. ut med en ”ursäkt” som tillsammans med det övriga han sade lät lite halvkväden.
Ni som regelbundet ser programmet, har ni hört honom kritisera vissa icke-kinesiska regimer som tvingar dissidenten Julian Assange att hålla sig inspärrad på Ecuadors ambassad i London?
PS: Anses Jesper R. vara ”vänster”? På mig verkar han vara en av etablissemanget utplacerad frasradikal propagandahögtalare, liknande de kinesiska rappare han häcklade. Är förresten alla kinesiska rappare propagandister för regimen – som han fick det att framstå?
Hotell-incidenten som orsakat stora rabalder worldwide, har fått alldeles för stora proportioner!
Turistande kineserna ville bara vila ut några timmar i hotellets foajé!
Vissa hotell har som policy att inte upplåta utrymmen om inte gästerna är lönsamma ekonomiskt?
Nuvarande fallbeskrivning i etermedia, skildrar något ”fattigare kineser!”
Att sedan Polismyndigheten bryskt transporterar som nu nattetid – turistande äldre kineser till Skogskyrkogården, kräver sin ursäkt från Sveriges ”nuvarande” regering!