Det som väntar Florida och USA de närmaste dygnen kan komma att bli den kanske värsta katastrofen i USA:s historia. Europeiska och amerikanska prognoser visar att IRMA kommer att dra upp från söder till norr, rakt över Florida vars bebyggelse kan bli helt bortspolad. Det säger meteorologen Anders Persson i Storvreta med tillgång till världens mest avancerade prognosmaterial från det europeiska vädercentret i Reading i England.
Det kan bli allvarliga politiska följder. Frågor som kommer att ställas är: Varför spendera så mycket pengar på krig när den egna befolkningen drabbas av katastrofer? Hela Flordias befolkning på 20 miljoner måste evakueras. Kommer klassrelaterade och rasrelaterade konflikter i katastrofområdet eller evakueringsområdet att kunna undvikas? Hur kommer klimatdebatten där ju det amerikanska etablissemanget har lagt locket på att påverkas?
USA och världen håller andan.
Den fria kapitalismen firar med nya vinstökningar Delta Airlines höjde priset på resan från Miami till Phoenix med 600 procent, från 547$ till 3.200$. Fattiga sitter fast och kan ej fly…
De två senaste prognoserna från det europeiska vädercentret (i morse och nu på kvällen) antyder att det främst blir västra Florida som drabbas då centrum av IRMA är prognostiserad att i stort sett följa den västra kustlinjen. Det nationella orkancentret i Miami tror dock att den tidigare prognosen var riktigare, med en bana rakt över halvön.
En ung grabb skrev på facebook att han tänkte skjuta på stormen och fick en enorm respons.
Mycket var väl galghumor men också hjälplös frustration. Någon lovade gå loss med eldkastare. Äntligen kommer vapenarsenalerna till användning. Fienden ser dock lite diffus ut.
Anders!
Från din professionella horisont: Att orkanen är av gigantisk kraft förstår nog alla, men statistiskt och med historisk jämförelse, är den IRMA verkligen så fullständigt enastående katastrofal jämfört med tidigare orkaner?
Hela Florida ska tömmas enligt vissa uppgifter. Är det så klokt? Bensinmackarna är flerfaldigt utan bränsle och är det inte minst lika farligt att fastna någonstans på resans gång?
Läste idag om en norrbottning som tillsammans med sin hustru nu barrikaderade sig i sitt hus som var rejält förstärkt för ändmålet och skulle dricka vin och ta sig en Jägermeister och försöka se det som ett minne för livet.
Själv hade jag nog – om jag inte i god tid långt innan orkanen säkert hade kunnat lämna området – stannat kvar. Man vill ju vara på plats efteråt om det går dessutom.
Till sist, går det att som nu görs direkt koppla händelsen till klimatfrågan – hur långt tillbaka kan man mäta och identifiera tidigare orkaner – vad säger data. Vad finns det för evidens?
Mats A!
Under de år jag jobbade på det europeiska vädercentret ECMWF hade vi som uppgift att följa hur väl prognoserna av tropiska orkaner och stormar (TC) slog in. Vi körde också s k ”ensembleprognoser” dvs 50 parallella prognoser där ingångsdata ruckats på lite grand för att simulera möjliga observations- och analysfel (”fjärilar”). Om 35 av de 50 (51) prognoserna visar en TC skattas sannolikheten till 70%.
ECMWF fick i slutet av augusti bäring på en ny TC, i månadsskiftet augusti-september att den skulle gå mot Florida, med ökande risker för vindar på 40-50 m/s. Det unika har varit samstämmigheten i prognoserna. Från i tisdags har osäkerheten rört var exakt centrum av TC skulle gå över Florida, inte om halvön skulle drabbas eller ej.
Till vindarna kommer de stora regnmängderna och – icke minst – de av vinden upprörda vågorna från de kringliggande haven + (något som jag inte har egen information om) högvatten, d v s maximalt tidvatten!
En annan fråga som meteorologer ofta får är om en TC som IRMA kan komma ”hit”? Det gör de ibland, då i försvagat tillstånd men ändå i klass av rejäla oväder. IRMA är dock prognoserad att, som ni kan se på NHC:s karta, döende dra sig in över Alabama och Tennessee.
Men där slutar inte historien: den mekaniska energin från alla slags oväder rör sig på mellanbredderna (30-70 graders latitud) 25-30 grader/dygn österut. Mekanisk energi kan vara rörelseenergi eller lägesenergi. Och liksom en pendel låter de två energiformerna gå över i varandra, sker samma sak i atmosfären.
Vad som typiskt sker är att rörelseenergi från den döende*) IRMA går till den förstärkning av ett högtryck (svaga vindar och mest lägesenergi) på Atlanten i början av veckan och – viktigt för oss – den period i mitten av veckan med kraftiga stormar över nordvästra Europa (kraftiga vindar och mest rörelseenergi) har en stor del av sin energi från IRMA.
*) Det är först då som en TC kan släppa ifrån sig mekanisk energi.
Det står mycket i media om hur amerikanska väderplan flyger in i tropiska cykloner (TC), t ex IRMA, för att göra kompletterande mätningar. Det är mycket bra och har mitt fulla stöd.
Men så här mellan skål och vägg kan jag avslöja att det inte är med livet som insats, som man skulle kunna tro. Det blåser inte speciellt farligt ovanför en TC. Medan det kan vara 30-40 m/s nere vid backen så är det kanske bara 10-15 m/s på 9-10 km.
Och nu ska ni få veta varför: en TC är ett lågtryck med en kärna av varm luft. I en sådan ökar vinden medurs med höjden. Med en kärna av kall luft, som i många av våra vanliga lågtryck, ökar vinden moturs med höjden. I alla lågtryck på norra halvklotet roterar vinden vid backen moturs, en rotation som förstärks med höjden i lågtryck med kalla kärnor och försvagas i lågtryck med varma kärnor, som en TC.
Överkurs: det är därför kalla vinterhögtryck (medurscirkulation) högre upp i atmosfären blir lågtryck (moturscirkulation)…
Det står mycket i tidningarna om hur amerikanska väderplan flyger in i tropiska cyklone (TC), nu senast IRMA, för att göra komplettterande mätningar. Det är mycket bra och har mitt fulla stöd.
Men så här mellan er och mig så kan jag avslöja att det inte är med livet som insats, som man skulle kunna tro. Det blåser inte speciellt farligt högt ovanför en TC.Medan det blåser 30-40 m/s nere vid backen så är det kanske bara 10-15 m/s på trafikplansvivå.
Orkanen sägs nu ha ”bytt kurs. Man undrar
från vad?. Hur som helst, att centrum av IRMA skulle dra fram över västra Florida, som avses i Nyhetsmedelandet, kunde man läsa här på lindelof.nu redan i fredags.
Planeringen för evakuering verkar rätt obefintlig. Sätt dig i bilen med barnen och husdjuren och trampa på gasen är rådet i stort sett. I Florida finns hundratusentals rullstolsbundna pensionärer, 100.000-tals som inte kan gå på toaletten utan hjälp, dementa etc. Järnvägen kunde ha använts för att evakuera dessa, men den är i stort sett nerlagd. Amtrak kör några tåg om dan och har inte satt in några extra resurser (eftersom de knappt har några).
Häromhelgen hade San Francisco värmerekord, 41 grader. En bekant bjöd oss med till Stinson Beach ett par mil norr om stan. Uppåt en timmes extra bilkö dit. På hemvägen tog det ca 1,5 timmar att ta sig ut från parkeringen till vägen (highway 1). Etc.
Detta om kommunikationer.
Som vanligt var stormen värre när den drabbade Kuba, kategori 5 mot 4 i Florida, och som vanligt verkar kubanerna klarat sig utan dödsoffer. Ren tur, förstås!
Senaste nytt från USA: deras väderprognoser är inte lika bra som de brittiska och europeiska. Så när ni kollar vädret på er app, undersök varifrån prognosmaterialet kommer. Layouten kan dock göras var som helst i världen.
En orsak till att amerikanarna hamnat på efterkälken är att de inte haft kompetens nog att utnyttja informationer från satelliter lika bra som Met Office och ECMWF – inte ens från sina egna satelliter.
Men inget ont om deras forskare, de är duktiga – och som till en oproportionellt stor del har kommit att utgöras av kineser, bättre utbildade än amerikanarna. Så det finns hopp ”over there”…
Yr.no liksom SMHI får sina prognoser från ECMWF, dock med en egen ”finputsning” för de första två dagarna.