ica-kuriren

ICA-kuriren har i nummer 46 (9 november) ett reportage med rubriken: Skolk i islams namn – vad ska skolan göra? Man berättar om Vattudalsskolan i det lilla Strömsund i norra Jämtland som fått ett tillskott av 70 uzbekiska invandrarbarn. Många av dessa kommer från islamskt troende familjer som nu motsätter sig sexualundervisning, religionsundervisning, idrott, simning, bild- och musiklektioner. Skolverkets råd till skolan är ”dialog med föräldrarna”, vilket endast lett till mer och allt trassligare individuella särlösningar. Flickor i 8:an och 9:an går i nikab (endast ögonen syns). Skolans rektor Lars Rönnerstrand säger att de nu nått vägs ände.

Är det här vettigt? Ska vi låta kommande svenska ungdomsgenerationer splittras upp i etniska smågrupper? Ska man skärpa bestämmelserna runt skolans obligatorium? Finns det idag en väg mot tolerans och förnuft, eller är ras- och religionskrig oundvikliga? Jag vet inte.

Det enda jag kan säga är att samtidens förhållanden är helt onödiga. Ingen ska inbilla mig att en vettig religöst neutral skola är omöjlig med muslimer. Jag känner starkt för alla muslimer som vill vara en del av det svenska samhället med hedern i behåll. Det har fungerat utmärkt i många år. Dagens förhållanden är nya och skapade av politiker/makthavare med skygglappar mot integrationsfrågans sprängkraft. Människor utan arbete isoleras och utvecklar fientlighet. Resultatet ser vi när förorterna brinner, Sverigedemokraterna marscherar och islamisterna organiserar sig.

Det pyramidala misstaget att låta grundskolan falla isär har jag skrivit om många gånger. Den stora möjligheten verkar nu helt ha runnit oss ur händerna. Vattudalsskolan är ett tragiskt men oerhört belysande exempel.


Andra bloggar om: Intressant, , , ,

Föregående artikelKalla Fakta rör till det om antisionismen
Nästa artikelBragebacken
Knut Lindelöf
Redaktör för lindelof.nu, skribent och författare. Pensionerad mellanstadielärare och skolledare. Bosatt i Uppsala.

13 KOMMENTARER

  1. En grundskola som faller isär. Ja så är det nog. Men hur kopplar du det till det reellt existerande problemet i Vattudalsskolan? På vilket sätt skulle en sammanhållen grundskola i offentlig regi ha lättare att lösa detta akuta problem. Den enkla vägen är naturligtvis att acceptera alla särlösningar. Bejaka ”mångkulturen” som det så vackert heter. Inse att felet sitter i hjärnorna på oss kulturellt inavlade blonda ursvenskar. Konkreta problem kräver konkreta lösningar. Hur ser den konkreta lösningen ut i detta fall? Att konstatera att ”samtidens förhållanden är helt onödiga” löser inte det akut uppkomna problemet i Jämtland. Eller har jag missat nåt?

  2. Faktum är att jag inte vet vad jag skall skriva. Även om jag haft många muslimer i skolan, så har jag inte mött detta. Antagligen har de muslimska gripperna återgått till en gammal tradition efter Sovjetunionens fall. Jag har mött andra uzbeker, som numera lever ”på vårt sätt”, trots att de har muslimsk bakgrund.

  3. Bo!
    Ja, det är den konkreta lösningen som går vid sidan om ett inbördes ras-/religionskrig jag inte längre ser. Allt pekar åt det hållet. Må jag ha fel. Vad är ditt konkreta förslag?

  4. Problemet består väl i att de vill ha så många undantag. Rubbet av de lektioner du räknade upp ska de givetvis delta i. Och de ska inte få bära niqab i skolan. Men det är viktigt att förklara detta för föräldrarna så att de förstår att barn i den svenska skolan förutsätts delta i detta.

    Att tjejerna har separerad sexualundervisning är väl rimligt, man brukar väl inte ha både pojkar och flickor i samma grupp beroende på fnitternivån?

    Det är just sådant där som SD rider på, något som förstärker islamofobin.

    Det är inte att göra muslimerna en tjänst att acceptera sådana specialregler. Sedan bör man nog involvera uzbeker utifrån som kan få hjälpa till att förklara hur skolbarn i Sverige är tvungna att göra.

    Löser de inte detta snabbt så kommer främlingsfientligeten explodera i Strömsund.

  5. Knut!
    Min poäng var att den sammanhållna grundskola du vill ha inte klarar av att lösa de problem som Vattudagskolan konfronterats med. Vårt ”svenska” samhälle är inte längre ”sammanhållet” vare sig kulturellt eller klassmässigt. En enkel lösning vore självklart att dessa barn fick gå i en skola som helt och fullt accepterar deras kulturella normer och särart. Då skulle den ”svenska” skolan slippa konfronteras med problemen. En kulturell friskola för de uzbesiska barnen alltså. Då skulle de akuta problemen med ens vara lösta (för uzbekerna).

    Kortsiktigt vore det den politiskt korrekta lösningen. Långsiktigt är det mera tveksamt.

    Politiken tillämpar numera en slags kvartalskapitalism, vilket gör att jag tror att en särlösning kommer att bli resultatet av denna kulturella kollision. Inte ens rika kommuner som Vellinge förmår längre att hålla sina kommuner etniskt rensade.

    Jag har ingen patentlösning. Står lika handfallen som du.

    Omvärlden tränger sig på och vad kan vi storsvenskar egentligen göra åt tidens gång?

  6. I Frankrike är problemet löst, i och med att skolan är republikansk och alla elever är citoyens. Republiken skyddar alla religioner enligt 1905 års lag och religiös verksamhet bedrivs enligt den … och inte i skolan eller andra republikanska institutioner. I den republikanska skolan är alla religiösa tecken helt enkelt förbjudna som kors, stjärnor, turbaner, slöjor, nikaber, mm. Det fungerar helt utmärkt. Föräldrar som trilskas och sänder sina barn med dessa symboler och kläder till skolan informeras helt enkelt om sina skydligheter som citoyens/republikanska medborgare i Frankrike att hålla sig till reglerna. Det fungerar i 99.99% av alla fall.

  7. Frankrike är nog om möjligt ännu mer segregerat än Sverige tänker jag mig. Och ultrahögern är mycket starkare. Förbudet mot religiösa markörer i skolan var väl en panikåtgärd man tog till för några år sedan efter en utredning. När förorterna brann som värst?

    Det blir nog Jimmy Ã…kesson som lägger ett sådant förslag i Riksdagsvalet. Tror ingen annan törs. Inte ens major Björklund.

  8. När de de etablerade partierna sliter sitt hår och inte vet vad de skall göra, samtidigt som ”Sverigedemokraterna marscherar och islamisterna organiserar sig” – som Knut skriver – så är det kanske också för oss andra tid att börja tänka på det senare.

    Stefan Lindgren hade en del ”reaktionära reflexioner” – hans eget uttryck – kring detta på sin blog häromdagen:
    https://stefanlindgren.blogspot.com/2009/11/om-traditionen-reaktionara-reflexioner.html

  9. Nu har jag också läst ICA-Kurirens reportage om skolket i Strömsund. Mycket märkligt och mycket annorlunda mot den forntid – 1961-65 – då jag var lärare där på gymnasiet (kommunalt).
    Väcker många frågor: Varför kommer 30 familjer med 70 barn just dit? Varför som flyktingar inte till ett muslimskt land? Förståeligt att de flyr från en grym diktatorisk regim som tydligen också förtrycker islamska troende – finns kanske flera sekter där?

    Hur gjorde skolmyndigheterna i Usbekistan när det var sovjetiskt (USSR)? Tydligen lyckades de någorlunda – läskunnigheten uppges till 99%. Och stor procent talar ryska och officiella skyltar är mest på kyrillisk skrift men på usbekiska språket (tillhör turkspråken) trots att man övergått till latinska skrift. (Wikipedia)

    Förklara det den som kan. Har man utrett deras historiska bakgrund? Vad ska Strömsund göra? Speciell skola? Kan passa om eleverna som vuxna återvänder till U (alt annat muslimskt land). Men om de ska leva sina liv i Sverige?

  10. Hur gjorde skolmyndigheterna i Usbekistan när det var sovjetiskt (USSR)?
    Radikal islam var bannlyst under Sovjettiden i Sovjetdelar av Asien.

    När bolsjevikerna kom till Uzbekistan, Kirgizien, Tadjikistan på 20-talet samlade de alla lokala kvinnor och beordnade dem att bränna sina chador (typ av niqab).

    Det finns några ryska filmer från Sovjettiden, som beskriver detta fast i mycket mjukare variant p g a dåtidens censur.

    Här ett exempel:
    https://www.youtube.com/watch?v=ftSnWDpV0FQ

  11. När vi börja prata med dom. Då ler dom.
    Dom är snälla människor.
    BÖRJA PRATA!

Välkommen! Håll god ton. Inga personangrepp!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.